Perfect Fit | Combinarea corectă a alimentelor
7612
post-template-default,single,single-post,postid-7612,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-2.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Blog

Combinarea corectă a alimentelor

  |   Nutritie   |   No comment

În goana noastră după corpul perfect pe care ni-l vând revistele glossy, ajungem deseori să facem o mulțime de alegeri care nu sunt în acord cu ceea ce are organismul nostru nevoie și la privațiuni de alimente, prin urmare nutrienți care ne sunt benefici. Pornind de la dorința de a a avea un corp sănătos și cât mai bine încadrat în standardele de frumusețe provăduite de societatea consumeristă, ajungem să nu consumăm carbohidrați ”pentru că ne îngrașă”, nu consumăm grăsimi ”pentru că ne crește colesterolul”, nu mâncăm fructe ”pentru că au zahăr” și lista continuă la nesfârșit. Noi pornim de la îndemnul de a nu transforma alimentația într-o obsesie, de a-ți asculta propriul corp, de a nu fi strict mai mult decât este necesar. Cel mai important este bineînțeles să nu te înfometezi, pentru că privarea de hrană duce, paradoxal la obezitate și alte boli asociate acesteia.

Prin urmare, încercăm în cele ce urmează să aducem câteva lămuriri privind modul în care are trebui consumate alimentele, astfel încât să obținem beneficii, fără frustrări și dureri.

Înainte de toate, hai sa vedem cat durează aproximativ digestia alimentelor:

 

  • 0 – 15 min. : apa
  • 15 – 30 min. : sucuri din legume si fructe crude, majoritatea fructelor in stare cruda
  • 40 min. – 2.5 ore : legumele crude, verdețuri, germeni si vlăstari in stare cruda, avocado, legume gătite
  • 5 – 4 ore: ulei, cereale, fasole, năut, linte, cartofi, legume amidonoase
  • 2 – 4 ore: nuci, semințe crude
  • 4 – 10 ore sau mai mult: diverse tipuri de carne, peste, crustacee, lactate procesate

 

Acum trecem la partea teoretică a postului 🙂 : cunoaștem faptul că pentru a fi digerate, alimentele au nevoie de tipuri diferite de enzime, secretate de către aparatul digestiv.  Astfel, alimentele care conțin proteine au nevoie de enzime acide pentru a fi digerate, iar carbohidrații de enzime alcaline. Cele două tipuri de enzime nu lucrează bine împreună, iar dacă sunt consumate proteine și carbohidrați împreună, sunt secretate ambele tipuri de enzime, efectul lor diminuându-se reciproc. Acest lucru duce în cele mai multe cazuri la digestie îngreunată, consum suplimentar de energie, balonare, gaze etc. Cu toate acestea, și proteinele și carbohidrații pot fi combinate cu legume fără amidon, care au și marele avantaj că nu fermentează în stomac. Ca urmare, principala idee de urmat este ca la o masă să consumi fie proteine, fie carbohidrați.

Având în vedere modul în care se asociază alimentele, există 4 grupe importante: Proteine Carbohidrați Legume fără amidon Fructe. Asocierea constă în modul în sunt combinate acestea împreună.

 

Mai jos există o listă cu exemple din cele 4 grupe de alimente.

 

 

În continuare redăm o serie de reguli ce ar trebui respectate pentru o alimentație corectă, ce ne poate fi aliat în lupta pentru eliminarea surplusului de greutate:

 

1.Proteine

Nu este recomandata combinația intre carbohidrați si proteine.

Proteinele animale (carne, peste, oua, brânzeturi) se combina corect cu legumele sărace in amidon (spanac, roșii, castraveți, ardei, broccoli, varza etc). Proteinele animale nu se combina in niciun caz cu alimentele bogate in amidon (ex friptura cu piure sau cartofi prăjiți, pește cu orez etc) si nici cu grăsimile deoarece va rezulta un bol alimentar indigest.

Este de preferat ca laptele sa fie băut gol, fără a fi asociat cu alte alimente.

Stomacul nu poate digera doua alimente concentrate in același timp – alimente concentrate sunt toate alimentele in afara de legume sau fructe. Așadar e de evitat combinația a doua tipuri de proteină la aceeași masă. Spre exemplu carne și brânză sau carne si leguminoase.

 

2. Carbohidrați

Nu este recomandată combinația între carbohidrați (cartofi, paste, cereale, pâine, dulciuri, etc) si grăsimi (unt, șunca, smântâna, etc) Aceste alimente nu trebuie eliminate din alimentație, ci doar consumate la mese diferite.

Alimentele bogate in amidon (pâine, cereale, cartofi, orez, paste etc) se combină corect cu leguminoasele (fasole, mazăre, linte, năut etc).

 

 3. Legume fără amidon

Legumele fără amidon pot fi combinate cu orice alta grupă de alimente (carne, brânzeturi, nuci, semințe, grăsimi si uleiuri etc) – fibrele alimentare din legume cresc senzația de sațietate, prin urmare este recomandat a se consuma o salată de legume crude cu orice aliment.

 

 4. Legume care conțin amidon

Legumele care conțin amidon nu se combină cu alimente bogate in proteine. Pentru digerarea legumelor si cerealelor sunt necesare enzime alcaline, pe când pentru digerarea proteinelor este necesar acidul clorhidric. Astfel, acesta va inhiba enzimele alcaline si legumele si cerealele vor fi ținute mai mult in stomac si vor intra in putrefacție si fermentație, ducând astfel la indigestii si balonări.

 

 5. Fructe

Fructele se consuma pe stomacul gol. Fructele conțin foarte mulți nutrienți necesari corpului, conțin vitamine si minerale indispensabile organismului. Deși mulți sunt obișnuiți sa consume fructe ca si desert după masă, recomandat este sa fie consumate cu aproximativ 30 minute înaintea mesei sau la doua ore după masa. Zahărul, fructoza si dextroza inhibă secreția sucurilor gastrice.

Fructele acide (citrice, mere, fructe de pădure) si cele dulci (banane, pere, mango etc) nu se combina. De asemenea fructele acide se pot combina intre ele (spre ex portocale si grapefruit), dar cele dulci trebuie consumate un singur fel la o masă (spre ex se consuma doar banane).

 

 6. Apa

Apa e importanta. Consuma cel puțin 2,5 litri de apa zilnic, te va ajuta nu doar la digestie ci si la buna funcționare a întregului organism. Nu este indicat a se bea apa niciodată in timpul mesei si nici imediat după masa, deoarece diluează sucurile gastrice si inhiba digestia.

 

7. Grăsimi

Alimentele grase (unt, untura, uleiuri, slănina etc) nu se combina nici cu proteinele si nici cu alimentele bogate în amidon. Alimentele grase se asociază corect doar cu vegetalele.

 

Nucile si alunele se consuma separat, necombinate, în cantități mici, deoarece sunt alimente foarte calorice. Conțin multe grăsimi esențiale si mulți aminoacizi esențiali in stare simpla. Ele tonifiază organele si ajuta la construcția corpului. Nucile si semințele se combina bine cu legumele fără amidon si cu fructele uscate. Nucile si semințele se combina mai bine cu legumele crude decât cu cele gătite.

 

Acestea sunt câteva reguli general valabile. Sunt extrase din diferite studii si articole, sunt spuse/scrise de antrenori personali si nutriționiști din întreaga lume. Cea mai importantă regulă este să îți asculți corpul, să îi oferi ceea ce îți cere, dar cu măsură. Să adaugi mișcare cel puțin de 3 ori pe săptămână, să îți hrănești sufletul cu activități care îți fac plăcere și voila stilul de viață sănătos 🙂

No Comments

Post A Comment