Perfect Fit | Despre carbohidrați
7848
post-template-default,single,single-post,postid-7848,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-2.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Blog

Despre carbohidrați

  |   Alimentatie corecta, Nutritie   |   No comment

Generalități

Carbohidrații sau glucidele (zaharurile) sunt substanțe nutritive indispensabile si esențiale pentru funcționarea normala a organismului uman.
Din punct de vedere științific, carbohidrații sunt compuși organici din carbon, hidrogen si oxigen care conțin cel puțin o zaharidă.
Carbohidrații sunt alimente pe care organismul le folosește pentru a fabrica glucoza. Amilaza (o enzima din organism) va descompune, in organism, carbohidrații intr-un mod specific si ii va transforma in glucoza. Pancreasul secreta insulina, cea care controlează absorbția glucozei in celule. Daca este prezent un exces de glucoza, aceasta este convertita in glicogen care este stocat in ficat sau transformat in grăsimea depusa in diverse părți ale corpului. Atunci când organismul unei persoane are nevoie de mai multa energie, pancreasul secreta un al doilea hormon, numit glucagon. Acesta convertește glicogenul înapoi in glucoza, care este eliberata in sistemul sanguin pentru a fi folosita de celule. Cu cat are loc o eliberare mai lenta a glucozei si hormonilor, cu atât nivelurile de energie din organism vor fi mai stabile si mai durabile.
 

Rolul carbohidraților în organism

  • Carbohidrații sunt esențiali pentru funcționarea corecta a organismului. Eliminarea carbohidraților din dieta poate provoca malnutriție. Carbohidrații au mai multe roluri in organismele vii, fiind implicați in mod activ in procesul eliberării energiei, fertilității la femei (prin echilibrarea eliberării FSH-ului si LH-ului – hormoni necesari in procesul reproducerii), funcționarea optima a sistemului imunitar, reducerea apariției bolilor cardiovasculare, cancerelor si diabetului, dar si in dezvoltarea normala. Majoritatea carbohidraților conțin in forma naturala cantități importante de vitamina B, fibre si antioxidanți.
  • Carbohidrații au un rol important in funcționarea optima a sistemului nervos central. Fără un aport suficient de glucoza, orice persoana s-ar putea simți obosita, amețita si slăbita. Celulele nervoase sunt dependente de glucoza pentru a funcționa.
  • Carbohidrații oferă principalul tip de combustibil pentru desfășurarea normala a activității sistemului muscular. Grăsimile si proteinele pot fi folosite indirect, doar după ce vor fi convertite in carbohidrați. Mușchii folosesc glicogen prezent in celulele musculare si glucoza din sistemul circulator. Totuși, glicogenul din mușchi este folosit intr-un mod mai eficient comparativ cu glucoza întrucât descompunerea glicogenului nu necesita consum de energie. In cazul in care nu se consuma suficient carbohidrați, se face efort muscular prelungit perioade îndelungate de timp si persoana in cauza este suferă de stres prelungit va avea loc deteriorarea accelerata a proteinelor din organism dar si a grăsimilor stocate si va scădea nivelul de zahar din sânge.
  • Carbohidrații sunt factori esențiali care contribuie la buna funcționare a zonei gastro-intestinale. Lactoza eliberata in urma descompunerii carbohidraților asigura si promovează multiplicarea anumitor bacterii din intestin care cresc probabilitatea absorbției calciului in organism. Calciul alături de fibrele provenite din celuloza asigura buna funcționare a sistemului gastro-intestinal, stimulează peristaltismul si secreția unor enzime digestive importante.
     

Ce este indicele glicemic

Probabil că ai auzit că este bine să consumi alimente cu un  indice glicemic scăzut. Indicele glicemic, după cum îi spune şi numele, este un număr (un indice) care reprezintă viteza şi cantitatea de zahăr care pătrunde în corpul tău. Absorbţia acestuia se face prin intestinul subţire. Cu cât acest indice este mai mare, cu atât viteza de absorbţie este mai mare, iar corpul tău secretă o cantitate mai mare de insulină.
 

Carbohidrați simpli și carbohidrați complecși

Carbohidraţii complecşi sunt cea mai bună sursă de energie pentru organismul tău şi îi poţi mânca cu încredere, chiar şi atunci când vrei să slăbeşti. Datorită faptului că alimentele bogate în carbohidraţi complecşi conţin fibre, absorbţia acestora în sânge se face foarte lent. De aceea, corpul tău secretă o cantitate mică de insulină pentru a procesa acest tip de carbohidraţi. Mai puţină insulină înseamnă mai multe şanse să slăbeşti.
Carbohidrații complecși sunt sute de unități de zahar legate intre ele in molecule unice ( motivul pentru care se numesc complecși) si care oferă mult mai mult timp energie susținută (asta si pentru ca in general au un indice glicemic scăzut) întrucât durează mai mult pana când corpul „desface” respectivele molecule.
Exista 2 tipuri de carbohidrați complecși:

  • Amidonoase – oferă corpului energie bruta. Surse bune sunt: fulgii de ovăz, orezul brun, lintea, cartofii etc.
  • Fibrele – nu pot fi absorbite, dar au vitamine si minerale. De asemenea, sunt recunoscute ca un curățător intestinal, ce asigura o mai buna absorbție a nutrienților. Amestecarea fibrelor cu amidonoasele scade nivelul digestiei carbohidraților din amidon, scăzând astfel indicele glicemic. Surse bune de fibre avem in: sparanghel, broccoli, țelina, conopida, ciuperci, salata verde, ardei, spanac, dovlecei etc.

Alimente bogate în carbohidraţi complecşi: cartofi dulci, legume, cereale integrale, paste integrale, pâine integrală, orez brun.

 

Carbohidrații simpli sunt înlănțuiri de 1, 2 sau maxim 3 unități de zahar legați intr-o singura molecula, îți dau energie imediat, urmând ca aceasta sa scadă la fel de repede. Foarte multe fructe sunt carbohidrați simpli, de ex. merele, perele, portocalele, cireșele, căpșunile, piersicile, bananele, strugurii.

Alimente care conţin carbohidraţi simpli: ketchup, sucuri carbogazoase, fast-food, pâine, dulciuri şi, în general, toate alimentele procesate (cele pe care le găseşti în ambalaj).

 

Carbohidrați “buni”

 

  • carbs bunCerealele integrale
  • Pâinea integrala
  • Fructele
  • Legumele
  • Orezul brun
  • Turtele si biscuiții de ovăz
  • Orzul
  • Fasolea
  • Lintea
  • Cartofii

 

 

Carbohidrați “rai”

 

carbs rai

  • Cerealele rafinate
  • Pâinea alba
  • Gogoșile
  • Biscuiții
  • Prăjiturile
  • Băuturile acidulate
  • Chipsurile
  • Pastele făinoase
  • Siropurile din dulceața

 

No Comments

Post A Comment